Stora Enso stallpellets
Stora Enso stallpellets

Det något skumt med Ridenews. Och Aftonbladet hakar på.

Det något skumt med Ridenews. Och Aftonbladet hakar på.

Av Ulrika Okategoriserade 30 Aug 2018

Det är hårda tider för hästmedia. Senaste nedläggningen var magasinet Equipage.

Jag lämnade själv mitt tidigare yrke som hästsportjournalist för att den ekonomiska verkligheten i branschen är så tuff idag.

Så när någon startar en ny tidning undrar jag alltid: vilka är det här nu då? Vad vill de, och vilka har de i ryggen?

För några pengar finns knappast att tjäna.

Jag har funderat lite på nystartade Ridenews.

De har varit smarta och fått till ett samarbete med Aftonbladet.

Bra, så ridsporten kommer ut lite bredare, kan man inledningsvis tänka.

Men det är någonting fishy över Ridenews.

Och jag ska säga vad det är.

Det är ägarförhållandena. Ridenews är startad av Sylve Söderstrand, Lisen Bratt Fredricsson, Patrik Kittel och ytterligare några mäktiga personer inom ridsportens yttersta elit.

Två skribenter kan jag räkna till.

Varför är det problematiskt med en hästtidning som ägs och drivs av en ridsportelit, och som når ut brett i riksmedia? Ja, det kan väl de flesta räkna ut.

De väljer vad som skrivs, vilka som blir omskrivna -och inte.

Det är som om Zlatan och Charlotte Kalla skulle starta en tidning -som skrev om Zlatan och Charlotte Kalla.

Alltså, jag älskar ju några av de här stjärnorna! Men faktum kvarstår att det är problematiskt att just de startar en tidning.

Branschmedia ska inte drivas av mäktiga element inom branschen i fråga -media ska stå lite vid sidan av det de skriver om.

Journalister ska inte vara i den sitsen att de ska bevaka sina arbetsgivare. Som i det här fallet är mäktiga och ständigt i rampljuset, och som har stora ekonomiska intressen i att vara kvar i rampljuset och bli omskrivna.

Aftonbladets tidigare hästsportjournalist Elisabet Hoff slutade i protest när samarbetet med Ridenews ingicks. Hon sa att trovärdigheten var i fara, och det har hon rätt i.

Aftonbladet vet att omständigheterna inte är helt rumsrena. De har över hundra år på nacken och vad man än tycker om dem som tidning så har de stenkoll på etiska regler.

Och de mumlar lite om det i några artiklar där det här samarbetet har uppmärksammats:

Sveriges Radio undrar över det -klicka HÄR.

Och medias egen branschtidning Resumé har kikat på det.

I hästbranschen/sporten står allt och alla lite för nära varandra. Man känner varann, tränar för varann och köper och säljer hästar till varann.

Det är en ankdamm, och även hästsportmedia är en del av denna ankdamm.

I ett sunt medielandskap har medieägare distans till sin produkt, det finns en riktig redaktion och ägarna lägger sig inte i redaktionens arbete.

De håller ett avstånd. Men jag tror inte att det är så i det här fallet.

Frågorna hopar sig, men jag slutar här. Ni får tänka vidare själva.

——————————————

TILLÄGG torsdag kl 14.28. Det har nu nått mig att Ridenews´ VD är annonssäljare för bland annat Aftonbladet. Ja det förklarar ju en del, och inget blev fräschare.

Kommentarer