
FirstVet -inte så gratis som det framställs.
FirstVet är en telefonrådgivningstjänst som nu funnits ett antal år.
Som djurägare kan man lockas av att det beskrivs som gratis, ”ingen extra kostnad,” men eftersom det inte finns något som är gratis ska vi kika på ur det funkar.
FirstVet kan jämföras med Kry-appen. I Kry-appens fall går räkningen till regionerna, det vill säga till oss alla, skattebetalarna.
Men veterinära tjänster betalas som alla vet inte med skattemedel, alltså måste pengarna tas någon annan stans ifrån.
När det gäller FirstVet tas det från försäkringsbolagen.
I informationen står att det inte belastar din försäkring, men det är inte helt sant.
Det stämmer att pengarna inte tas från just din försäkring, men de tas från den gemensamma potten.
Vilket betyder att om många ringer dessa tjänster måste de höja premierna -allas premier.
Här har vi ett av flera skäl till att djurförsäkringspremierna hela tiden stiger.
Om staten är ”banken” i humansjukvården är det försäkringsbolagen som är banken för FirstVet.
Har du inte försäkring får du en räkning.
För dig som djurägare är det förstås skönt att få ”gratis” telefonrådgivning och eventuellt spara in en resa till klinik.
Samtidigt går det ju oftast att få precis samma råd genom att ringa till en vanlig veterinär.
En sak som kan vara värt att känna till är att det du säger om ditt djur under samtalet journalförs, vilket kan leda till reservationer.
Via FirstVet får ditt försäkringsbolag mer koll på dig, de får en bild av hur ofta du söker hjälp och ökad insyn i hur det verkar vara med dina djurs hälsa.
Bara så du vet.